Råd och Rön
avslöjar skojarfasoner
http://www.radron.se/Granskningar/Datorsupport-avslojar-skojarfasoner/
2012-01-23
Datorsupport avslöjar skojarfasoner
Kompetensen hos datorverkstäderna är skrämmande låg. Fullkomligt felaktiga diagnoser och bisarra bortförklaringar blev resultatet av vår granskning av landets ledande datorreparatörer.
Datorer som helt plötsligt slutar fungera är en skräck för dem av oss som saknar djupare IT-kunskap. Hjälplösheten blir påträngande när ens privata digitala verktyg, som innehåller mängder av viktiga filer från både jobb och fritid, förvandlas till en obrukbar klump av plast och metall.
Ofta är hårddiskens innehåll värdefullare än själva datorn. Att köpa en ny dator svider visserligen i plånboken, men att bli av med alla bilder och dokument som finns på hårddisken går inte att mäta i pengar. Backup är tyvärr något som har förmågan att uppmärksammas först när det är för sent.
Råd & Rön lämnade in fem exakt likadana bärbara datorer för reparation hos välkända hemelektronikkedjor. Datorerna hade vi preparerat med samma fel. För att lösa felen krävdes bara skruvmejsel och grundläggande kunskap om hårddiskar. Lätt som en plätt för en professionell pc-tekniker. Trodde vi.
Men resultatet blev minst sagt beklämmande. Ingen av butikerna hittade de två planterade felen. I stället föreslog de oftast, fullkomligt felaktigt, att en eller flera av datorns delar behövde bytas. Och det skulle bli dyrt. Löjligt dyrt.
Bara två räddade bilderna
Vi lämnade in datorerna anonymt och låtsades vara fullkomliga tekniknoviser. Vi var noga med att säga att vi gärna ville ha datorn lagad, men det viktigaste var att få tillbaka de bilder som fanns på hårddisken. Något som varken Siba, Expert eller Media Markt lyckades med. Ingen av de tre tycks veta att deras externa servicepartner över huvud taget inte utför backup. Vi lämnade alla tre butikerna i tron att vi skulle få tillbaka våra filer. Media Markt sa även att de skulle göra backup innan de skickade datorn till verkstaden. Otroligt nog lyckades de inte, utan påstod att hårddisken var ”för allvarligt skadad”.
Men hos Elgiganten var det andra bullar. Efter några minuter hade vi våra bilder på ett USB-minne, kostnadsfritt! Utan tvekan granskningens ljuspunkt. Inet tog också backup på bilderna, men det tog drygt fyra veckor och kostade 598 kronor.
Slarviga beskrivningar
Ett återkommande problem var att den som tog emot datorn i butiken skrev slarviga felbeskrivningar till teknikern på serviceverkstaden. Ett av våra planterade fel var att vi skruvat upp en lucka på datorns baksida och lossat på minnesmodulerna. I varje butik gav vi övertydliga ledtrådar och sa med skamset ansiktsuttryck att ”vi dumt nog skruvat på baksidan för att försöka hitta felet”. Vi upprepade det flera gånger och spelade ångerfullt oroliga
att vi ställt till med något, men ändå skrevs det inte in i felbeskrivningen hos Siba, Expert och Media Markt.
att vi ställt till med något, men ändå skrevs det inte in i felbeskrivningen hos Siba, Expert och Media Markt.
Varken Siba, Expert eller Media Markt försökte reparera datorerna själva. De skickades i stället iväg till IT-serviceföretaget Infocare i Växjö. Märkligt nog blev kostnadsförslagen från Infocare väldigt olika. Den dator vi lämnade in hos Expert ansågs behöva nytt moderkort och ny processor, vilket skulle kosta sanslösa 11 336 kronor.
Datorn som Siba tog emot behövde, enligt Infocare, förutom nytt moderkort och ny processor även en ny hårddisk. Konstigt nog skulle det bli billigare – 10 264 riksdaler. Som hittat. Infocares tredje försök gick något bättre; nu hittade verkstaden felet med de lösa minnesmodulerna. Men hårddiskfelet missbedömdes helt, och vi fick kostnadsförslag på en helt
ny hårddisk för 2 117:50 kronor. Den gamla hårddisken med våra viktiga bilder skulle returneras utan att någon backup gjordes.
ny hårddisk för 2 117:50 kronor. Den gamla hårddisken med våra viktiga bilder skulle returneras utan att någon backup gjordes.
Text: Hampus Engstedt
läs mera
http://www.radron.se/Granskningar/Datorsupport-avslojar-skojarfasoner/
läs mera
http://www.radron.se/Granskningar/Datorsupport-avslojar-skojarfasoner/
Flintbacken 6 nb
118 42 Stockholm
Ttn: 08-658 14 60 månd-fredag 10.00 - 12.00
E-post: kansli@seniornet.se
Plusgiro : 436 04 03-2
Bankgiro: 5205-3782
Organisationsnummer: 802403-0903
118 42 Stockholm
Ttn: 08-658 14 60 månd-fredag 10.00 - 12.00
E-post: kansli@seniornet.se
Plusgiro : 436 04 03-2
Bankgiro: 5205-3782
Organisationsnummer: 802403-0903
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar